NOSTA MOTIVAATIOSI HUIPPULUKEMILLE.

Aika tehdä haaveista konkreettisia askelia kohti unelmaa.

2.1.2021

Kirjoittanut Jani Rantala

Share on LinkedInShare on PinterestShare on Instagram

Valmennustyössä käyn jokaisen asiakkaan kanssa heti ensimmäisellä tapaamisella, tutustumisen jälkeen lävitse tätä isoa kysymystä, joka lävistää koko seuraavien kuukausien tekemisen. Miksi, miksi, miksi? Miksi olet juuri tässä, tuhlaamassa kallisarvoista aikaa? Mitä haluat saavuttaa, ja oikeastaan, miksi haluat saavuttaa sen?

Tätä kannattaa lähteä perkaamaan oikeasti kunnolla, mutta hyvässä ja rauhallisessa paikassa. Voi nimittäin viedä sinut aika diippeihin keloihin, eli toisin sanoen syviin ajatuksiin.

Meillä jokaisella on valitettavasti rajallinen määrä aikaa tällä kauniilla planeetalla, joten se, mihin käytät oman ajan, tulisi olla arvojesi kanssa yhteydessä. Miten voisit ikinä elää itsesi näköistä elämää, jos tekisit asioita, joista et pidä tai ne eivät ole linjassa sisimpäsi kanssa? Ei tarvitse mennä tässä liian syvälle tai henkeväksi, mutta mieti aluksi vastasta tähän kysymykseen: Mitä arvostat elämässä eniten, mikä tekee sinut onnelliseksi, mikä tekee elämästä elämisen arvoisen?

Vastaat luultavasti sellaisia asioita, tilanteita tai hetkiä, jotka aiheuttavat suuria tunteita, jotka tuntuvat koko kehossa. Tiesitkö muuten, että ihmiset kokevat tunteet kehossa suhteellisen samalla tavalla? Onnellisuus tuntuu koko kehossa kihelmöintinä, ahdistus taas enemmän rintakehän alueella.

Jos arvosta onnellisia hetkiä hyvien ystävien, puolison tai lapsiesi kanssa, tulisi sinun käyttää aikaa sellaisiin asioihin, jotka edistävät noiden olemassaoloa elämässä mahdollisimman paljon. Löydän (ja varmasti myös sinäkin) aina jonkun viivan, jonka voin yhdistää liikunnalla ja ravitsemuksella siihen, mitä arvostat elämässä eniten.

Jos arvostat kultaisia aikoja, suuria tunteita ja ilon pirskahduksia rakkaiden ihmisten kanssa, niin harrastamalla säännöllisesti liikuntaa ja huolehtimalla ravitsemuksesta voit varmistaa sen, että voit olla heidän seurassaan mahdollisimman energinen ja läsnä. Kehosi (ja mielesi) yksinkertaisesti toimii optimaalisemmin kunnon ravinnolla (joka ravitsee jokaista solua kehossasi) ja silloin, kun liikut säännöllisesti. Meitä ei ole tehty evoluution kautta istumaan, vaan pitkä kehityshistoriamme on sisältänyt liikuntaa todella paljon.

Tällöin kun teet valintoja liikunnassa, jokainen askel lenkkipolulla ja käsipainon nosto kuntosalilla vie sinua lähemmäksi noita hetkiä. Kuntoilu ei tällöin näyttäydy enää vain hikipisaroina, pahana olona, vaan laitat kirjaimellisesti ”energiaa pankkiin, jota voit käyttää läheisten seurassa”.

Näitä voisi keksiä loputtomiin, mutta tajusit varmaan jo pointin? Mieti ensin se syvin ja tärkein asia sinulle elämässä, jonka jälkeen voit alkaa muodostamaan syitä, miten oikeat valinnat ravitsemuksessa ja liikunnassa tulevat auttamaan sinua kohti noita hetkiä elämässä. Kuvittele, tunne koko mielellä ja keholla ne tunteet, joita haluat kokea. Ne tekevät elämästä elämisen arvoista.

Annan vielä toisen esimerkin. Mieti, jos haluaisit kokea vanhempana tämän: näet lapsesi kasvavan ja saavan hyvän esimerkin ja eväät elämään sinulta. Miten voisit antaa ne mahdollisimman hyvin? Esimerkiksi sillä, että huolehdit omasta hyvinvoinnista, jonka avulla pystyt olemaan enemmän läsnä myös iltaisin. Käymään 14 pitkiä keskusteluja, kuuntelemaan ja ymmärtämään myös rivien takaa asioita. Ei enää hetkiä, kun menet illalla vain laput silmillä kohti sänkyä, jotta selviät seuraavasta päivästä.

Tai mitä jos huolehtimalla itsestäsi, niin kropasta kuin mielestä, alat näyttäytymään itselle ja muille seksikkäämpänä, mitä ennen? Miltä se huomio mahtaisi tuntua, kun yllättäen saat sitä enemmän. Herättäisikö se muistoja nuoruudesta, voisitko elää nuoruutta uudelleen? Vai olisiko tällöin itsestä huolehtiminen, niin fyysisesti kuin psyykkisesti, tie parempaan ja kestävämpään parisuhteeseen?

Jätän sinut miettimään näitä. Kirjoita ajatukset paperille, jotta voit vetää ajatusviivoja. Näet selkeämmin koko kuvan, kun saat ajatukset paperille ja pois ahtaasta mielestä.

Seuraavana, mutta konkreettisempana vinkkinä annan sinulle seuraavaa: Kun suunnittelet jotain tavoitetta, voit käyttää yksinkertaista kaavaa varmistamaan tavoitteenasettelun oikeaoppisuuden ja tätä kautta motivaation syntymisen. "Puoliksi suunniteltu on jo puoliksi tehty" eikö vain? Se menee näin:

Tavoitteen on oltava selkeästi määritelty, mitattavissa, aikaan sidottu, realistinen ja tavoittelemisen arvoinen. Tuohon viimeiseen (tavoittelemisen arvoinen) saitkin jo vastauksen miettimällä Miksi-kysymystä ja arvomaailmaa.

Varmista seuraavaksi, onko tavoite selkeästi määritelty: haluat polttaa rasvaa, mutta mikä on lopputulos? Millaiset vaatteet silloin on päällä, näyttääkö vaaka jotain tiettyä lukemaa (en muuten suosittele, laita vaaka kaappiin ja ota paristot pois tai myy se vaikka torissa) vai saatko silloin kehuja vastakkaiselta sukupuolelta (tai samalta, riippuen seksuaalisuudestasi)?

Tavoitteen on oltava selkeästi määritelty ja mitattavissa. Huonona esimerkkinä voidaan pitää kehuesimerkkiä. Se ei ole suoraan verrannollinen siihen, miten hyvin etenet rasvanpoltossa. Se, että saat enemmän kehuja määrällisesti, ei myöskään ole kovin verrannollinen. Voit saada kehuja jo vaikka heti, vaikka et olisi edennyt tavoitteessa ja vähemmän silloin, kun olet edennyt.

Määrittele siis selkeä piste, jolloin olet saavuttanut tavoitteen. Tämän jälkeen, pilko se välitavoitteeseen. Eli jos selkeä olisi vaikka se, että saat yhtä kokoa pienemmät vaatteet mahtumaan, niin seuraava olisi, että nyt ne jo pukevat sinua. Välitavoitteessa ne siis vasta sopivat päälle (mitä ne eivät tee aloitustilanteessa), mutta eivät vielä näyttäneet hyvältä. Lopullisessa tavoitteessa ne jo näyttävät hyviltä päällä ja näytät omasta mielestä hyvältä.

Aikaan sidottu tavoite tekee sen, ettet jätä tavoitteen saavuttamista enää viime tinkaan tai jätä sitä kokonaan odottamaan. Tee selkeä suunnitelma myös ajallisesti. Vaikka se ei olisi realistinen aluksi, niin se on silti suunnitelma. Voit tehdä uuden sen jälkeen, kun olet oppinut enemmän siitä, mikä on realistista.

Voisit hyvin laittaa suunnitelmaksi: Puen M-kokoisen lempipaidan päälle 4 kk:n päästä ja se haluan lähteä sen kanssa kaupungille. Välitavoitteena pidän sen, että 2 kk:n päästä puen saman paidan päälle ensimmäistä kertaa, mutta se kiristää vielä sen verran, etten viihdy siinä.

Jatketaan vielä tuosta realistisuudesta. Voit yrittää mahdollisimman hyvin arvioida mikä on realistista, mutta se ei ole tärkeää, osuuko se oikeaan. Pääasia on, ettet yritä napata kuuta taivaalta, vaan sinulla on jokin haju, mitä se voisi viedä aikaa ja onko se saavutettavissa. Opit kyllä matkalla lisää. Usko minua.

Näin olet määritellyt koko S.M.A.R.T-mallin mukaisesti itsellesi tavoitteen, joka on selkeästi määritelty, mitattavissa, aikataulutettu, realistinen ja ennen kaikkea: tiedät, miksi haluat sitä ja mitä se sinulle todella merkitsee. Muistilista tavoitteen asettamiseen:

✅ S – selkeästi mitattavissa

✅ M – määriteltävissä

✅ A – aikaan sidottu

✅ R – realistinen

✅ T – tavoittelemisen arvoinen

Nyt kun tavoitteenasettelu on kunnossa, sinulla on selkeä suunnitelma lähteä tekemään töitä unelmasi eteen. Olet pohtinut, mitä ylipäätään haluat tavoitella ja miksi. Näet selkeästi, että jokaisen liikuntasuorituksen tai ruokatottumusten takana on unelma, joka on linjassa arvojesi kanssa.

Pystyt myös seuraamaan etenemistä, varmistaen, että pysyt reitillä. Se on myös realistista saavuttaa, joten miksi et lähtisi sitä kohti?

Tällainen tavoitteenasettelu selkeyttää, antaa reitin ja tukee myös heikommalla hetkellä. Se jos jokin, nostaa motivaatiota.


Haluaisitko saada lisää vinkkejä tavoitteenasetteluun? Tulen kertomaan niistä lisää sisäpiiriläisille (johon muuten pääset mukaan täysin ilmaiseksi, lataamalla tämän maksuttoman oppaan). Tulen käsittelemään myös muita, erilaisia malleja ja kerron, miten tästä mallista saa vielä entistä paremman.

Kirjoita nämä muistiin itsellesi

Kuten kaiken uuden oppimisessa - harvoin mikään asia jää mieleen ensimmäisestä lukukerrasta.


  • Pohdi miksi-kysymystä
  • Löydä hyvinvoinnin ja arvostamasi asian välille yhteys
  • Käytä S.M.A.R.T-mallia apuna, kun teet itsellesi suunnitelman
  • Muista, että onnistumisen saavuttamiseen kuuluu myös notkahduksia matkalle
  • Voit siis joutua rakentamaan suunnitelman uudelleen
  • Rakenna mallista maltillinen, kestävä ja arkeen sopiva - ei liian joustamaton ja rankka

LATAA ILMAINEN OPAS