RAKASTA ITSEÄSI SELLAISENA KUIN OLET.

Se ei estä sinua tavoittelemasta kiinteämpää kehoa, vaan mahdollistaa sen.

4.1.2021

Kirjoittanut Jani Rantala

Share on LinkedInShare on PinterestShare on Instagram

Meidän mielestä jokaisen tulisi arvostaa omaa kehoaan ja mieltään. Niiden kautta välittyy rakkautta, onnellisuutta, naurua, kosketusta, iloa, onnistumisia ja elämän merkitykselliseksi kokemista. Myös surua, vihaa, toivottomuutta, yksinäisyyttä ja katkeruutta. Koet koko elämän kirjon kehossasi ja mielessäsi, joten tee siitä mukava paikka itsellesi.

Olemme vankasti sitä mieltä, ettei kenenkään keho tai mieli ole toista parempi. Kaikki me olemme tasa-arvoisia. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettemmekö voisi olla erilaisia ja tavoitella erilaisia asioita elämässämme.

Mielestämme kehopositiivisuus ei myöskään tarkoita sitä, etteikö kehoa tai mieltä voisi muokata, jos siltä tuntuu. Tämä on luontaista meille ihmisille – haluamme jatkuvasti kehittyä paremmaksi ja löytää uusia asioita, jotka tekevät elämästämme parempaa. Keinoja niiden tekemiseen on olemassa toki hyviä ja huonoja. Pahimmillaan huonojen keinojen käyttämisellä voi sairastua vakavastikin.

Jos koet kiinteytymisen tai painonhallinnan olevan sellainen asia, joka tuo elämääsi energiaa ja positiivisia tunteita, kannattaa sitä ehdottomasti tavoitella. Siinä ei ole mitään pahaa. Se ei ole pinnallista ulkonäkökeskeisyyttä. Oikein tehtynä se ei vahingoita sinua millään tavalla. Päinvastoin.

Olet luultavasti koittanut jo erilaisia dieettejä ja ruokavalioita. Niiden avulla kiinteytymisen saavuttaminen on usein työn ja tuskan takana. Jaksat noudattaa niitä joitain kuukausia, mutta lopulta palaat aina takaisin samaan vanhaan. Kovan työn ja tuskan avulla saamat tulokset ovat vähän aikaa nähtävissä, mutta lopulta haihtuvat pois. Paino alkaa taas nousemaan ja olet lähtöpisteessä.

Tämä ruokkii pahaa ja myrkyllistä kehää, joka pahimmillaan romuttaa itseluottamuksen ja pilaa toimintakyvyn. Se ruokkii itseä syyttäviä ajatuksia, joiden kautta opit vain vihaamaan omaa kehoa ja mieltä. Tällaistan dieettien käyttäminen on yhteydessä turhaan inhimilliseen kärsimykseen ja stressiin, kuormittaen jo valmiiksi kiireistä arkea. Tiesitkö muuten stressihormonien olevan pahinta myrkkyä rasvanpoltolle?

Muista ettet olet yksin. Myös tutkimusten mukaan dieetit ja ruokavaliot eivät yksinkertaisesti toimi kuin hetken aikaa. Suurimmalla osalla paino tulee takaisin kuukausien tai viimeistään vuosien jälkeen. Tähän on psykologisia ja fysiologisia syitä.

Tutkimusten mukaan ruokavalion tai dieetin avulla toteutettu laihtuminen tuottaa hormonaalisia adaptaatioita (eli muuttaa hormonitoimintaasi) epäedulliseen suuntaan. Osalla ihmisistä se lisää nälkähormonien pitoisuuksia vielä pitkään (vuosia) dieetin loppumisen jälkeen. Myöskään aineenvaihdunta ei palaudu entiselle tasolleen, vaan jää pitkäksi aikaa ”käymään hitaalle”, edes auttaen uudelleenlihomista. Osittain näistä syistä painonhallinta ei ole pysyvää, vaan paino jatkaa nousuaan vuositasolla.

Kuten edellä mainitsin, myös stressihormonit vaikuttavat hyvinkin kielteisesti rasvanpolttoon. Lopeta siis kehon ja mielen sättiminen, rankaiseminen ja vihaaminen. Ruokit tällä vain kehon stressireaktiota. Älä myöskään noudata tiukkoja dieettejä ja ruokavalioita, tai ramppaa peilin edessä ja vaa’alla. Ne synnyttävät samaa stressikuormaa ja ylläpitävät epätervettä suhtautumista omaan itseen.

Jotta voit alkaa tekemään näyttäviä tuloksia rasvanpoltossa, täytyy ensin opetella rakastamaan itseä kokonaisuutena. Sallia keho ja mieli sellaisena, kuin ne ovat. Vasta sitten voit muuttaa niitä.

Tämän jälkeen voit sopivilla teoilla edistät rasvanpolttoa ja hyvää oloa. Pitkäaikaisesti, itseäsi kuunnellen, sopivasti töitä tehden, uuden oppimisen ja positiivisen itsesäätelyn kautta. Omaan arkeen sovittaen, jolloin et ole laihduttamassa, vaan tekemässä kestäviä ja miellyttäviä muutoksia. Tämä on tutkimusten mukaan tehokkain keino. Tästä on kyse rasvanpolton portaissa.




Käsittelen psykologisia syitä lihomiselle sisäpiirissä, jossa julkaisen viikoittain ilmaisia vinkkejä ja oppaita rasvanpolttoon. Liity sisäpiiriin maksutta lataamalla ilmainen opas täältä.

Pääset myös ottamaan ensiaskelia rasvanpolton portailla. Tee tänä vuonna parempi ratkaisu oman hyvinvointisi eteen. Se ei maksa sinulle mitään, mutta pelastaa sinut dieettien kurimukselta 💛




Lähteet:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1105816

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3173112/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10702760/

Kirjoita nämä muistiin ennen kuin aloitat

Kuten kaiken uuden oppimisessa - harvoin mikään asia jää mieleen ensimmäisestä lukukerrasta.


  • Opi rakastamaan itseäsi sellaisena kuin olet - se ei tarkoita, ettetkö voisi tavoitella kiinteämpää kehoa
  • Muista dieettien ja ruokavalion aiheuttavan turhaa stressiä, joka vaikeuttaa rasvanpolttoa
  • Joten vapauta energia ruokavaliosta ja dieeteistä asioihin, jotka voimaannuttavat
  • Keskity kehumaan ja kannustamaan itseäsi, solvaamisen sijaan
  • Dieetit ja ruokavaliot hidastavat aineenvaihduntaa ja sotkevat hormonitoimintaa, joka tekee painonhallinnasta erityisen hankalaa
  • Liity sisäpiiriin ja aloita rasvanpoltto tavalla, joka on täysin päinvastainen - ja sitä kautta toimiva - menetelmä polttaa rasvaa

LATAA ILMAINEN OPAS